فؤاد ایزدی، کارشناس مسائل آمریکا گفت: آمریکا از لحاظ سخت‌افزاری دچار مشکل است، به عبارتی این کشور توان نظامی آنچه را که ادعا می‌کند در برابر یمنی‌ها ندارد. امروزه کشور آمریکا را باید یک کشور درحال افول دید. آنان در قبال بسیاری از چالش‌ها مثل همین موضوع یمن دست و بالشان بسته است.

فواد ایزدی

به گزارش همشهری آنلاین، با ادامه‌دار شدن صید کشتی‌های اسرائیلی در باب‌المندب توسط یمنی‌ها، آمریکایی‌ها برای کمک‌رسانی به صهیونیست‌ها و ضربه به مقاومت قصد ایجاد یک ائتلاف نظامی ـ سیاسی ضدیمنی را داشتند که تا به اینجای کار چندان در عملی‌سازی آن و یارگیری از کشورهای منطقه موفق نبودند؛ درباره این چالش جدید آمریکایی‌ها با فؤاد ایزدی، کارشناس مسائل آمریکا گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

ایزدی در ابتدا گفت: آمریکا در حال حاضر چند مشکل دارد، اول اینکه آمریکایی‌ها برخلاف تصوری که داشتند، آن قدرت بازدارندگی و نظامی در قبال یمن را ندارند. ثانیاً یمن 8 سال زیر بمباران‌های سعودی ـ آمریکایی بوده و با این حال دوام آوره است، لذا تهدید نظامی چندان در قبال یمنی‌ها جوابگو نخواهد بود، چرا که آنان قبلاً هرچه از دستشان برمی‌آمده، انجام داده‌اند. مشکل بعدی آمریکا این است که با اسرائیل همراه بوده و همین چندی پیش بود که در مقابل 150 کشوری که خواهان پایان نسل‌کشی در نوار غزه بودند، رأی مخالف داد. از این جهت آمریکا در بُعد سیاسی نیز با یک چالش جدی و ضعف روبه‌روست که توان اثرگذاری را از آن گرفته است. نسل‌کشی در غزه بی‌سابقه است و در برابر همین اتفاقات است که خیلی از کشورها حاضر به پیوستن به ائتلاف ضدیمنی آمریکایی‌ها نشدند یا اگر اسمشان در آن ائتلاف بود اعلام برائت کردند.

وی افزود:‌ از لحاظ اقتصادی هم جنگ غزه و هم اقداماتی که یمنی‌ها انجام می‌دهند، تأثیرگذار بوده. آمریکا از لحاظ سخت‌افزاری دچار مشکل است، به عبارتی این کشور توان نظامیِ آنچه را که ادعا می‌کند در برابر یمنی‌ها ندارد. حقیقت آن است که مردم دنیا باید از یمنی‌ها ممنون باشند، چرا که اکثر مردم دنیا مخالف نسل‌کشی فلسطینیان و اقدامات رژیم صهیونیستی هستند، و در برابر این اقدامات یمن در برابر اسرائیل ایستاده است.

این کارشناس مسائل آمریکا ادامه داد: امروزه کشور آمریکا را باید یک کشور درحال افول دید. آنان در قبال بسیاری از چالش‌ها مثل همین موضوع یمن دست و بالشان بسته است، در سیاست شکست خوردند و اقتصادشان دچار چالش شده است. شاید اگر 5 سال پیش کسی می‌گفت در جنگی یک طرف آمریکا و اسرائیل قرار دارد و در طرف دیگر هم یمن، و این یمنی‌ها هستند که دست بالا را دارند، شاید کسی این را باور نمی‌کرد. امروزه حتی کشورهای به اصطلاح دوست آمریکا هم حاضر نیستند با او در قضیه فلسطین همراه باشند، چرا که همکاری در نسل‌کشی مردم غزه چیز مطلوب هیچ کشوری نخواهد بود.

کد خبر 818495

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha